Miljømærker

Miljømærker

I nyere tid er miljømærker blevet en meget anvendt praksis. De bruges til let og overskueligt at informere forbrugeren, om hvilke produkter der er de miljømæssigt bedste. Men hvad betyder de forskellige mærker egentlig? Vi vil i dette indlæg, tage fat i nogle af de mest anerkendte miljømærker der findes. Vi vil komme nærmere ind på mærkernes betydning, for miljøet og forbrugeren.

Forskellige miljømærker og deres betydning

FSC

FSC-mærket er et miljømærke der skal sikre ansvarlig skovhugst, i mens levevilkårene forbedres hos lokalbefolkningen i verdens skove. FSC-mærket har en lang række kriterier, som skal overholdes, før en skov kan komme i betragtning som værende FSC-verificeret. FSC beskæftiger sig både med miljø, mennesker og økonomiske forhold.
I forhold til miljøaspektet sørger FSC for at skove på tværs af hele kloden drives bæredygtigt. Dette gøres ved at der ikke fældes mere træ, end skoven kan nå at reproducere. Mængden af træ der fældes har en stor indvirkning på miljø og klima, da op mod en femtedel af den menneskeskabte udledning stammer fra afbrænding og fældning af skove. Det er derfor meget gavnligt at bevare skovene og sikre at fremtidige generationer også kan få gavn af dem. Her kan du læse om 10 gode grunde som forbruger, for at vælge FSC-certificerede produkter.

Ø-mærket

Et rødt Ø med teksten ”statskontrolleret økologisk” er et mærke, der fortæller forbrugeren at de danske myndigheder har ført kontrol med den virksomhed eller gård, der sidst har været en aktiv del af produktionen, pakningen eller mærkningen af en vare. Det er frivilligt om en producent ønsker at sætte mærket på fødevarer der er produceret under økologiske forhold i Danmark.

Udenlandske importerede varer har også muligheden for at modtage det røde Ø-mærke. Økologi-mærket skal dog påsættes i Danmark under kontrol af de danske myndigheder, for at sikre den økologiske kvalitet af produktet lever op til danske standarder.

Fødevare kan også være mærket med EU’s økologimærke. Her kan læse mere om de to økologimærker.

Svanen og blomsten – Danmarks officielle miljømærker

Svanen er det officielle nordiske miljømærke. Mærket et stiftet i 1989 af Nordisk Ministerråd, Danmark tilsluttede sig i 1997.
EU-blomsten er det officielle miljømærke i Europa. Blomsten blev stiftet af EU-kommissionen i 1992 og Danmark har været med siden starten.

Svanemærket og EU-blomsten er de officielle miljømærker i Danmark. Mere end 12.000 produkter og serviceydelser lever i dag op til de krav og kriterier der er fastsat af Miljømærkning Danmark – som er ansvarlige for svanen og blomsten. Meningen med miljømærkerne er, at formindske klimabelastningen der er forbundet med produkter i et livscyklusperspektiv. Dette betyder at alle processer der er en del af fremskaffelse, fremstilling, distribuering og bortskaffelse af en vare, tælles med når varen/produktet skal vurderes. Når du som forbruger vælger et produkt eller en ydelse, som er mærket med svanen eller blomsten, er du medvirkende til en formindskelse af klimabelastningen.

Sæbe, legetøj og el-artikler er blot få eksempler på produkter der kan være svanemærkede. Serviceydelser med miljømærkning kan fx være trykkerier, rengøring eller hoteller. Se her eksempler på produkter i et hjem, som kan være mærket med svanen og/eller blomsten.

Vitapus – CO2-neutrale løsninger

Hos Vitapus er visionen en bæredygtig verden med 100% vedvarende energi. Dette opnås i gennem vores investeringer i bæredygtige projekter. I skrivende stund er der netop blevet neutraliseret 200 tons CO2 i gennem et projekt i Kenya, hvor der distribueres klimavenlige komfurer. Dette er med til at nedsætte mængden af biomasse der skal afbrændes for at anvende komfurerne og det er meget mere klimavenligt venligt alternativ end fx et åbent bål.
Vi beskæftiger os hovedsageligt med CO2-neutraliseringer af Facebooksider. Som deltager i vores grønne initiativ modtager man et certifikat for sin deltagelse, samt et logo der kan indsættes på ens hjemmeside. Derfor er Vitapus med på denne liste. Logoet der modtages ved deltagelse kommer til at fungere som et miljømærke, og fortæller forbrugeren, at man som virksomhed tager et ansvar for CO2-udledningen ved brugen af ens sociale medier.


Kontakt info
Vitapus
Telefon: +45 30 55 56 11
Email: info@vitapus.com
CVR: 37542008




CO2-neutral med Vitapus
Følg os på de sociale medier
Nomineret til