Vejen til grønnere markedsføring

Vejen til grønnere markedsføring

De seneste par år er ordet “greenwashing” været meget fremme i medierne. Når man hører ordet, så tænker de fleste på store internationale firmaer, som snyder med deres klimarapporter. Dét er der måske også en god grund til, når man hører om de store producenter indenfor eksempelvis madindustrien, der bliver fanget i at være uærlige, hvor der derefter starter en shitstorm. Du skal derfor være opmærksom på at holde det, du lover.

Én af de ting du kan gøre i din virksomhed, når du gerne vil vise dig som mere grøn og samtidig være med til at have et mindre klimaaftryk, er at vælge et reklame- og markedsføringsbureau, der har fokus på det grønne internt i virksomheden. Deres grønne tankegang i det interne bliver nemlig en del af jeres, når I vælger et bureau, som går efter at mindske deres klimaaftryk. Der er altså tale om en cirkulær tilstand, som suger flere virksomheder ind, hvilket med tiden kan skabe en form for “grøn synergi”. Denne grønne synergi ændrer dermed det gamle ordsprog, “græsset er grønnere på den anden side” til, “græsset er grønnere på begge sider”.

Så de krav, du stiller til dine samarbejdspartnere, leverandører og markedsføringsbureauer, har en effekt på det store billede af klima tilstanden, både i det private og det offentlige, derfor skal du ikke kimse af at gå op i det grønne, men tværtimod bryste sig af det.

Men hvordan finder du så et markedsføringsbureau, som har fokus på det grønne? Jo, der er mange muligheder, men et godt udgangspunkt er siden https://www.bureaubureau.dk/. Den her side er et samlepunkt for en masse markedsførings- og kommunikationsbureauer, med mange forskellige og specifikke specialiseringer. Derfor er der også chance for, at du finder et bureau, der er specialister i lige det felt, som du bevæger dig i. 

Inde under “bureauer” kan du se alle de forskellige bureauer, som der er, og her kan du f.eks. gøre brug af sidens søgefunktion. Den søgefunktion kigger på tværs af informationerne under de forskellige bureauers sider, og hvis et bureau har skrevet, at de f.eks. går op i at være grønne, så vil du kunne finde det med søgeord som “grøn”, “klima” eller “miljø”. 

Når du så har fundet et bureau, som arbejder grønt, så kan du evt. gå ind på bureauets hjemmeside og se, om de har certifikater, der viser, om det er noget, de også gør udtryk for på deres personlige side. Du vil typisk finde certifikaterne i bunden af siden, inde på CSR-siden, eller inde under “Om os”.

Husk dog på, at der er mange måder, hvorpå du kan være grøn, og fordi et bureau ikke er grønt på lige den måde, du gerne vil have, de er grønne på, bør ikke ipso facto resultere i en udelukkelse af det bureau. Specielt ikke hvis det er det bureau, som bedst kan løse den opgave, som du står med. Tag i stedet kontakt, og hør, om de har mulighed for at imødekomme dine tanker omkring det grønne, eller så eventuelt tag et skridt tilbage, og via et længere samarbejde kan I måske hjælpe hinanden til at blive mere grønne.

Et eksempel er et københavnsk reklamebureau, som lavede en meget grøn omstilling for nogle år tilbage. De begyndte at bede de forskellige skuespillere og andre medvirkende i produktionen om selv at tage vandflasker med (modsat at tilbyde kildevand på filmsettet), de begyndte i højere grad at bruge grønne transportmuligheder, og maden, der blev tilbudt på filmsettet, blev også overvejende vegetarisk.

De grønnere transportmuligheder for lige netop det her reklamebureau kunne klares, fordi de fleste af deres opgaver er i København, og derfor kunne et transportmiddel som en ladcykel fungere. Men, det er ikke alle muligheder, der er gavnlige for alle, hvilket også er noget, du skal have i mente, når du vælger dit bureau. Medmindre du selvfølgelig gerne vil have en 2-dages shoot til at blive et ugelangt projekt.

Kig dig derfor godt omkring, og find et bureau, som kan hjælpe dig, uden du får dårlig samvittighed. Det smitter nemlig af på andre. Og lidt ad gangen, så græsset ikke kun grønnere på begge sider af hegnet, men i hele nabolaget, og til sidst i alle haver.


Kontakt info
Vitapus
Email: info@vitapus.com
CVR: 37542008




CO2-neutral med Vitapus

Følg os på de sociale medier

Nomineret til